tisdag 26 april 2011

Bembo's zoo

Idag har vårens sista bild-svenskagrupp börjat. Vi pratade lite om hur man bygger upp en historia med början, mitten och slut.

Vi kom också att prata om hur man kan skapa figurer av bokstäver och tecken. Jag tipsade om den helsköna sidan Bembo's zoo - ett webb-zoo fullt av bokstavsdjur.

Här är länken!

Här är ett bildspel:


Skeppet - kom ihåg att lämna ditt tips!

måndag 18 april 2011

fredag 15 april 2011

Glad påsk!















önskar vi er alla! Nu tar vi lov!

Mer VNT-idéer

Idag har 4A repeterat det vi gjort på våra tidigare www-lektioner.
Efter det gav de en hel hop med förslag till vad vi ska skriva om i vårens VNT - Växthusets Nya Tidning.
Se själva:












Här finns hela våran WallWischer med alla förslag. Nästa steg är att sortera lapparna, bestämma vad vi ska ta med i tidningen och dela ut uppdragen till våra eminenta reportrar - 4:orna!

måndag 11 april 2011

Föräldrar: Välkomna på föräldramöte!

Vi ses i Oregano (4B:s klassrum) klockan 19.00! Här nedan ser ni dagordningen. Klicka på pilen!
Varmt välkomna hälsar Jenny, Mona och Elisabet


F11

Idag lärde Swordfly4 mig att F11 är helskärmsläge. Det är riktigt bra att veta om man vill visa mycket av skärmen med en projektor till exempel när man ska visa en fullproppad WallWisher.

Tack Swordfly4!

Vi hjärnstormar kring vårens VNT

Det är vi i 4:an som ansvarar för skoltidningen. Så här tänker vi kring det nya numret:



Ni 4:or kan lägga till fler lappar på vår WallWisher som handlar om VNT. Dubbelklicka och kom ihåg att skriva vem du är.

4:orna planerar veckan!

Varje måndag planerar 4:orna den kommande veckan. Vi skriver in särskilda händelser samt vilka läxor som ska göras. Den senaste tiden har vi planerat veckan med hjälp av v4:or bloggen! "Undervisnigen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar. Genom att delta i planering och undervärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar. " Ur Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, del 1 och 2 (2011).

fredag 8 april 2011

IT-läxa till 29/4: Rena skräpspelet


Nästa vecka ska ni 4:or få åka till sop- och återbruksutställning på Nordiska museet. Den här IT-läxan har att göra med sopor. Ni ska få spela rena skräpspelet. Det är ett spel om återvinning och återbruk där man får testa vad man kan om detta samt kan lära sig en hel del nytt.




Spelet utspelas i öriket Recyklomera där alla återvinner, förutom på den minsta och mest avlägsna ön, Alotawaste. Din uppgift som spelarens är att bygga ett sophanteringssystem på ön bestående av en förbränningsanläggning, ett reningsverk, ett insamlingssystem för deponigas, en återvinningsanläggning, en komposteringsanläggning och en biogasanläggning.

Genom att klicka på detaljer i spelet, exempelvis himlen, floden och skogen dyker det upp informationsrutor om vad som påverkar respektive plats. Miljön blir renare och grönare för varje anläggning som byggs. I spelet finns även ett antal mindre spel, bland annat behöver du sortera sopor på en återvinningsstation, svara på frågor om farligt avfall samt köra olika sorters avfall till rätt typ av anläggning.
Du kan spara och fortsätta en annan dag.
Spelets syfte är att ge dig bättre kunskap och förståelse för hur avfallshanteringen i Sverige fungerar, vilken funktion den har för samhället och hur du själva kan påverka resultatet.

Spelet är ganska klurigt, men jag tror att ni klarar det. Jag klarade det så då tror jag ni som är mer vana att spela dataspel också klarar det. Ni ska lägga minst 30 minuter på spelet. Bäst är om ni klarar att spela tills all förorening är borta då är spelet slut och du får ett diplom som bevis för att du klarat spelet. Skriv ut eller fota av diplomet och visa Elisabet så får du ett litet pris! Ni har ända till fredag den 29 april på er.

Klicka på länken ovan för att komma till spelet.

Lycka till!


Ps 1! Har du problem att öppna spelet - läs tips i kommentarerna.
Ps 2! Märker du att du skulle behöva veta med om återvinning för att kunna svara på frågorna i spelet - tips! se den här filmen.

Infobrev vecka 15 till 18

Observera tryckfelet i infobrevet som mailades ut. Eleverna i 4B kompenseras i tid den 15 april och inget annat. I versionen här på bloggen står det rätt.
Klicka på bilden för att se det i större format.

4:orna har örnkoll!

Välkomna till vår hemsida där vi samlat vårt arbete med örnkoll - fakatexter, fåglar och Glogster!

Klicka här!
Ps! I vissa webbläsare verkar vårt bildspel lägga sig lite fel. Vi ber er ha överseende eller byt webbläsare om ni kan.

www-lektion: Vi repeterar!

Nu har vi haft ett flertal www-lektioner. Idag på www-lektionen tittar klass 4B tillbaka och repeterar.

Att publicera på nätet Ps! Jag har nu länkat om till de norska "näs-filmerna" så de ska fungera!

Creative Commons och upphovsrätt, del 1

Creative Commons och upphosvrätt, del 2

Elever lär ut PowerPoint

Vi repeterar hur man gör för att hitta en bild man får använda och hur man skriver licensen. Eleverna arbetade i grupper och hittade många bra bilder.
Här är en:

by Hyna002, CC by-nd, från fotocommunity 
















Vi stötte på ett intressant fenomen när vi letade bilder. En elevgrupp letade efter Simpsonsbilder. De hittade Simpsonsbilder på en blogg som var licensierad under en CC-licens. Frågan är då - får man använda dem? Har bloggaren fått lov från Matt Groening (The Simpsons skapare) att ha bilderna på sin blogg och licensiera dem under en CC-licens? 
Nej, det är inte så troligt... Om det vore så skulle det nog stå något om det på bloggen. Det här visar att det alltid är viktigt att vara kritiskt ifrågasättande på webben. Fundera alltid ett (eller flera) varv över om det du ser eller läser är rimligt. Som någon klok sagt: "Stöter du på något på nätet som verkar vara för bra för att vara sant, så är det säkert det".
Du som lägger ut bilder är den som har ansvaret för att du gör det under rätt licens.

torsdag 7 april 2011

Utvärdering inför utvecklingssamtalet

Du behöver fylla i hela enkäten för att kunna skicka iväg den. Kryssa lugnt!

Vi besöker Upplandsmuseet

Vi besöker Upplandsmuseet! on PhotoPeach

onsdag 6 april 2011

tisdag 5 april 2011

4:or lär 2:or Storyjumper

Idag har bild-svenskagruppen besökt 2A och lärt dem använda programmet Storyjumper.

4:or visar med projektorn

 
De går runt och hjälper




2:orna lär sig snabbt

fredag 1 april 2011

Redovisa med ljudupptagning

I tisdags hade vi i 4B en bra plädering (argumentering) för och emot att redovisa på "vanligt sätt" (genom att stå upp i en grupp och berätta) eller att redovisa genom att spela in sin röst och bädda in det på de Glogsteraffischer vi gör om svenska fåglar.

Eleverna hade bra argument för båda förslagen. Idén om att spela in redovisningen med en ljudupptagning kommer från Koltrast-gruppen i 4B, Tidde, Blomman och Elen. De hittade nämligen en funktion på Glogster som vi inte använde oss av och ville prova. Det blev så lyckat att vi föreslog att alla skulle göra likadant.
Efter pläderingen röstade vi och en klar majoritet röstade för ljudupptagning.

Idag har vi spelat in. Vi har haft en hel del inspelningskrångel, men några av grupperna är nöjda och klara. Vi fortsätter med inspelningarna på tisdag.

Elever lär ut PowerPoint

Första gruppen som hade bild-svenska under våren fick lära sig göra sagor i PowerPoint. Det gjorde helfina sagor med egenritade bilder. Ni kan se dem här!

Nu har de eleverna fått lära sina klasskamrater verktyget PowerPoint. Eleverna var verkligen duktiga handledare!



Fula ord

Vad sysslar 4B med egentligen?
Vad är det de skriver?


På Livsviktigt-lektionen idag pratade vi om fula ord. Eleverna fick skriva fula ord de hört andra säga eller fula ord de själva sagt. Det blev en rejäl ordsamling.
Vi försökte sortera orden på en "skal-linje" från minst fult ord till fulast ord. Det var inte helt lätt...

Att säga fula ord till varandra på skoj har blivit lite av en trend mellan en del barn på skolan. Ju fulare ord man säger desto skojigare kan det kännas. Vi pratade lite om det här. 
Var slutar det om man bara ska säga fulare och fulare ord? 
Hur kan man vara säker på att den man säger det till tar det som skoj?
Hur låter det för andra som man inte känner om de hör några prata på det sättet?
Vilket ansvar har man för det man säger?
Vilket ansvar har den som hör?

Vad tycker du?

IT-läxa till 8/4: Unga Fakta

från Unga Fakta
Vi har lagt till en ny länk på vår länksida, nämligen Unga Fakta. Det är en hemsida full med fakta och pysseltips.
Denna veckas läxa är att undersöka hemsidan Unga Fakta:

1) Gör riddartestet. Länk finns här!

2) Gå till Unga Fakta och undersök sidan. Testa lite olika delar av sidan, till exempel läs fakta, gör andra test eller testa ett pyssel. Skriv sedan i en kommentar till det här inlägget vad du testat och vad du tyckte. Skriv under med ditt nick!

Du som har gamla IT-läxor kvar att göra - klicka på IT-läxa i våra etiketter och gör dem!