fredag 8 april 2011

IT-läxa till 29/4: Rena skräpspelet


Nästa vecka ska ni 4:or få åka till sop- och återbruksutställning på Nordiska museet. Den här IT-läxan har att göra med sopor. Ni ska få spela rena skräpspelet. Det är ett spel om återvinning och återbruk där man får testa vad man kan om detta samt kan lära sig en hel del nytt.




Spelet utspelas i öriket Recyklomera där alla återvinner, förutom på den minsta och mest avlägsna ön, Alotawaste. Din uppgift som spelarens är att bygga ett sophanteringssystem på ön bestående av en förbränningsanläggning, ett reningsverk, ett insamlingssystem för deponigas, en återvinningsanläggning, en komposteringsanläggning och en biogasanläggning.

Genom att klicka på detaljer i spelet, exempelvis himlen, floden och skogen dyker det upp informationsrutor om vad som påverkar respektive plats. Miljön blir renare och grönare för varje anläggning som byggs. I spelet finns även ett antal mindre spel, bland annat behöver du sortera sopor på en återvinningsstation, svara på frågor om farligt avfall samt köra olika sorters avfall till rätt typ av anläggning.
Du kan spara och fortsätta en annan dag.
Spelets syfte är att ge dig bättre kunskap och förståelse för hur avfallshanteringen i Sverige fungerar, vilken funktion den har för samhället och hur du själva kan påverka resultatet.

Spelet är ganska klurigt, men jag tror att ni klarar det. Jag klarade det så då tror jag ni som är mer vana att spela dataspel också klarar det. Ni ska lägga minst 30 minuter på spelet. Bäst är om ni klarar att spela tills all förorening är borta då är spelet slut och du får ett diplom som bevis för att du klarat spelet. Skriv ut eller fota av diplomet och visa Elisabet så får du ett litet pris! Ni har ända till fredag den 29 april på er.

Klicka på länken ovan för att komma till spelet.

Lycka till!


Ps 1! Har du problem att öppna spelet - läs tips i kommentarerna.
Ps 2! Märker du att du skulle behöva veta med om återvinning för att kunna svara på frågorna i spelet - tips! se den här filmen.

12 kommentarer:

  1. DET GÅR INTE ATT SPELA DE SPELET!!!!!
    /Smartast :(

    SvaraRadera
  2. Hej Smartast! Det är nog så att du behöver installera nyaste Adobe Shockwave Player på din dator för att kunna spela. Visst kommer det fram en ruta med fråga om du vill installera detta program när du försöker? Adobe är en pålitlig källa och du kan lugnt installera - kolla för säkerhets skull med dina föräldrar först bara. Klicka sedan på installera plugin-program.
    Alternativt - kom på datastugan och spela istället.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Okej!!!!!!!!!!!!!!!! jag ska komma jag hoppas att jag kan hinna för alltid när jag ska på datastuga hinner jag inte att göra läxan för att jag har sorani hemspråk.

    /Smartast :P (Y) herrå

    SvaraRadera
  4. Jag har spelat spelet och det var roligt men det var inte den bästa. Jag fick ett litet diplom när jag var klar med allt. Man kunde skriva ut det men det gjorde inte jag.

    ////// Storros :DD

    SvaraRadera
  5. Bra Storros! Du är nog först bland eleverna i 4:an att klara spelet. Om du skriver ut diplomet eler fotar av det och visar mig så kommer du att få ett litet pris ;)

    SvaraRadera
  6. Jag har spelat det där spelet jag klara nästan allt men inte riktigt allt.Jag tyckte att det inte var så roligt.

    //SIRIUS

    SvaraRadera
  7. Hej!!
    Nu har jag kört rena skräpspelet och skrivit ut ett diplom!!!!
    //Fellan;b

    SvaraRadera
  8. Nu har jag klarat spelet och fotat diplomet
    det var lite kul // emson

    SvaraRadera
  9. klrt! Rätt kul rune va skönast. fick ett diplom. //walle

    SvaraRadera
  10. Jag har ett diplom nu.Det var kul med rena skräpspelet.
    /swordfly4

    SvaraRadera
  11. Det var bra och lite roligt /pedro

    SvaraRadera