Här är några av målen vi arbetar mot under våren. Det kommer fler allt eftersom nya områden startas.
Svenska: Spöken, finns de?
Vi skriver spökhistorier. Arbetsområdet påbörjades innan jul och avslutas i början av vårterminen.
Vi skriver spökhistorier. Arbetsområdet påbörjades innan jul och avslutas i början av vårterminen.
Konkreta mål:
Du kan skriva en berättelse med början, mitten och slut. Nya Språket lyfter c:1 skriva
Du kan reflektera över och bearbeta din text utifrån egna värderingar och andras råd. Nya Språket lyfter b:4 skriva - Jag använder olika slags stöd när jag skriver en text. Språket lyfter d:2 skriva - Jag skriver ofta och ändrar och förbättrar mina texter när det behövs.
Du kan läsa upp en berättelse du skrivit själv för en grupp Nya Språket lyfter, tala: Jag kan berätta på olika sätt beroende på vilken situation det är och på vilka som lyssnar
Mål från förra momentet:
* Du har en tydlig handstil. Nya Språket lyfter b:2 skriva - Jag skriver så att andra kan läsa. (förkortat)
* Du ska kunna använda de enklaste skiljetecknen korrekt. Nya Språket lyfter d:4 skriva - Jag använder skiljetecken, talstreck och styckeindelning när jag skriver.
Ansvariga pedagoger: Elisabet Jagell och Mona Nijab
____________________________________________
Svenska: Örnkoll!
Vi gör tankekartor och skriver egna faktatexter om fåglar. Arbetsområdet börjar efter sportlovet.
Konkreta mål:
- Du kan göra en tankekarta för att sortera och ordna fakta. Nya Språket lyfter b:4 skriva
- Du kan skapa en egen faktatext utifrån din tankekarta. Nya Språket lyfter b:4 skriva
- Du kan använda flera källor. Nya Språket lyfter b:3 skriva
- Du kan göra en digital presentation. Nya Språket lyfter, tala: Jag kan förklara så att andra förstår vad jag menar
Ansvariga pedagoger: Elisabet Jagell och Mona Nijab
____________________________________________
Bild-svenska: IT-verktyg
Detta arbetsområde har eleverna i en period under vårterminen.
Konkreta mål:
Du ska kunna använda ett digitalt verktyg för en berättelse eller en presentation.
Du ska kunna handleda några klasskompisar i det verktyg du nyss lärt dig.
Ansvarig pedagog: Elisabet Jagell
____________________________________________
Projekt Vänner i världen: WWW-lektioner
Ungefär varannan vecka på fredagar har fyrorna denna lektion.
Konkreta mål:
Du ska kunna ge exempel på vad som är bra att tänka på när man läser, skriver och publicerar sig på internet.
- Hur ska man skriva för att det ska vara intressant?
- Hur vet man om der man läser på nätet är sant?
- Vad kan och får man publicera?
- Hur kan du vara säker på nätet?
Ansvarig pedagog: Elisabet Jagell
____________________________________________
Historia: Vi rider genom tiden!
Vi arbetar med medeltiden.
- Du ska veta när medeltiden var i Sverige.
- Du ska kortfattat kunna beskriva hur du skulle haft det om du levt på medeltiden.
- Du ska kunna ge några exempel hur man kan se spår från medeltiden i nutiden.
Ansvariga pedagoger: Mona Nijab
____________________________________________
NO: Den lysande staden
Eleverna planerar och bygger en stad i skala. Staden får belysning.
- Du ska veta när medeltiden var i Sverige.
- Du ska kortfattat kunna beskriva hur du skulle haft det om du levt på medeltiden.
- Du ska kunna ge några exempel hur man kan se spår från medeltiden i nutiden.
Ansvariga pedagoger: Jenny Sandqvist
____________________________________________
Matematik: Tabell, temperatur och tid
Konkreta mål
- Du ska kunna avläsa en tabell och ett diagram.
- Du ska känna till tre sorters diagram stapeldiagram, linjediagram och cirkeldiagram.
- Du ska känna till begreppen medelvärde.
- Du ska kunna avläsa en analog termometer.
- Du ska kunna räkna ut temperaturskillnader.
- Du ska kunna enheterna år, månad, vecka, dygn, timme, minut och sekund.
- Du ska kunna avläsa och skriva datum.
Ansvariga pedagoger: Mona Nijab och Jenny Sandqvist
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar